Utazások Olaszországban: Nápoly (1. rész)

Dolce vita a Vezúv lábánál.

A KéK Travel kiemelt ajánlata az 1000 út utazási iroda katalógusából.

Első nap: Budapest – Nápoly
Utazás Budapestről 12:35-kor a WizzAir közvetlen járatával. Érkezés Nápolyba 14:15-kor, majd buszos városnézés keretében fedezzük fel a híres nápolyi panorámát: a Posilippo domb kilátójáról egyben láthatjuk a Nápolyi-öbölben ringó jachtokat, a Tojásvárat, a hegycsúcsokon található erődöket, illetve a Vezúv fenséges csúcsát, mely egyben védelmezi és óvatosságra is inti az ott lakókat. A belvárosban elhaladunk a Királyi palota, az Új vár, a Népszavazás tér, a San Carlo Operaház és az Umberto Galéria mellett, majd a tengerparton az egyik leghíresebb challet vendégei leszünk az első édes kóstolónkra. Becsekkolás a szállodánkba.

Nápoly a pizzakészítés bölcsője, a mai napig szakszervezet védi az eredeti hozzávalókat és a minőséget. Esténket a sikátoros óvárosban, egy pizzériában töltjük el, ahol faszénnel tüzelt kemencében sütött pizzavacsora vár minket. Megismerkedünk az eredeti pizzatészta receptjével, a kézzel gyúrás ismertetőjegyeivel és megtudjuk, mi köze van Margit királynőnek a nápolyiakhoz.

Második nap: Nápoly – Pompei – Vezúv
Reggeli után Pompeit látogatjuk meg a szokásostól eltérően: helyi idegenvezetőnk segítségével időutazáson veszünk részt, római szemmel élünk meg néhány órát a városban. Megismerkedünk a pompeji konyha egykori specialitásaival, egy hajdani pékségbe, piacra és vendéglőbe megyünk. Megtapasztaljuk hol és hogyan éltek Kr. u. 79-ben, a Vezúv kitörésekor az itt lakók, milyen szórakozási lehetőségeket nyújtott a város, hogyan zajlott a helyi népszavazás, melyik volt a legkedveltebb termálfürdő, és mi is történt pontosan a kitörés pillanatában.

Az ásatás után buszunkkal felkapaszkodunk a Vezúv lankáira egy borászatba, ahol megismerkedünk a helyi szőlőfajtákkal, többek között a vulkáni talajon növekvő híres Krisztus könnyével. Felettünk a vulkán csúcsa, alattunk a Nápolyi-öböl kékje. A meseszép panorámával rendelkező borászat kóstolóval egybekötött ebédre invitál minket.

A nápolyi nők imádják az ékszereket. A helyi férfiak, hogy meghódítsák őket, képesek bármiből ajándékot készíteni. Nagy hagyománya van a környéken a tradicionálisan, kagylóból és korallból kifaragott kézműves ékszereknek, a cameoknak. Igazán értékes remekművek készülnek ezekből az egyszerű alapanyagokból. Nápoly felé megtekintünk egy cameo készítő üzemet. A kora esti órákban érkezünk vissza szállásunkra.

Harmadik nap: Nápoly – Sorrento – Gragnano
Az ősi Neapolist görög gyarmatosítók alapították, majd a későbbiekben fontos római kikötővárossá vált. Ezt bizonyítja a város sakktáblaszerű szerkezete és a földalatti katakombákban található római romok. Az ókori város főutcája ugyanolyan látogatott, mint hajdan, csak 10 méterrel magasabban, a mai történelmi negyed szintjén. Reggeli után Nápoly óvárosával, a Spaccanapolival ismerkedünk meg, ahol a város legértékesebb műemlékei találhatók. Meglátogatjuk a dómot, ahol a helyi védőszent, Januárius csodatévő vérét őrzik, továbbá az adományba kapott ékszereket őrző kincstárat, a Gesu Nuovo és a Santa Chiara templomokat tekintjük meg. Ellátogatunk abba a sikátoros utcába, ahol a világ legszebb bethlehemi szobrai készülnek.

A délutánt a római császárok kedvelt üdülőhelyén, a Sorrentói-öbölben töltjük. A környék híres a különböző típusú citromjairól, ezért útközben meglátogatunk egy limoncello üzemet. Megismerkedünk a citrom feldolgozásának technológiával és meg is kóstoljuk az itt palackozott limoncello variációkat.
A félsziget fővárosa, Sorrento egy ékszerdoboz. Ellátogatunk a Villa Comunale parkba a Vezúvra nyíló leglenyűgözőbb kilátásért, a ferencesek templomának középkori kerengőjébe, megkóstoljuk a helyi készítésű citromos, narancsos, pisztáciás édességeket, majd szabadidő a reneszánsz-barokk óvárosban, ahol keskeny sikátorok, és különleges kis terek csábító labirintusa vár minket hangulatos kávézóival.

Útban hazafelé vacsora Gragnano környékén, ahol a régió tipikus ételét a panuozzot ismerjük meg. A pizzatésztából készült hosszú kenyérkét kemencében sütik, majd megtöltik mindenféle finomsággal: mozzarella, paradicsom, sonka, zöldségek, majd újra átsütik, hogy az ízek összeérjenek. Amíg a panuozzo készül, addig helyi előételeket kóstolhatunk. Ez egy tipikus helyi vacsora.

Az út során meglátogatott UNESCO Világörökségi helyszínek:
Nápoly történelmi központja
Pompeji, Herculaneum és Torre Annunziata régészeti lelőhelyei
Costiera Amalfitana (Amalfi tengerpartja)
Paestum és Velia régészeti lelőhelyei

Fotók: falco/ Pixabay// Rosemarie/ Pixabay// Helena Volpi/ Pixabay// Francesco Palermo/ Pixabay// PhilP61/ Pixabay// falco/ Pixabay// Mirko Bozzato/ Pixabay// D Bray/ Pixabay// Vincenzo Raucci/ Pixabay