Gasztronómiai utazások: Baszkföld, az ízek fellegvára (2. rész)

A baszk régióban a legnagyobb az egy négyzetméterre jutó Michelin-csillagos éttermek koncentrációja, így joggal nevezhetjük a világ gasztronómiai központjának.

A KéK Travel kiemelt ajánlata az 1000 út utazási iroda katalógusából.

Harmadik nap: San Sebastian
Spanyolország a világ harmadik legnagyobb bortermelője Franciaország és Olaszország után, és legismertebb borai innen, a Rioja vidékéről származnak. 567 borászat verseng a borkedvelők kegyeiért, így számos igazán különleges pincét találunk errefelé. Ilyen a 19. század közepén alapított Marques de Riscal borászat is, ahol remekül megfér egymás mellett a hagyomány és a hipermodern környezet. A pincerendszer fölé, Frank O. Gehry sztárépítész által tervezett futurisztikus, fémszalagokkal betekert szállodaépülettől eláll a lélegzet. De nem a külcsín miatt látogatunk ide, hanem hogy díjnyertes borokat kóstolhassunk.
Bor mellé sajt is dukál…a Camerano sajt Baszkföld eredetvédett lágy, kecsketejből készült különlegessége, melyet egy családi sajtüzemben ismerhetünk meg közelebbről.

Délután érkezünk a gasztronómia fővárosába, San Sebastianba, amely azon kívül, hogy 18 Michelin csillaggal büszkélkedhet, Európa egyik legdivatosabb és legdrágább tengerparti üdülőhelye. Megnézzük a spanyol királyok egykori rezidenciáját, a Miramar palotát, az elegáns szállodákat és színházakat. A tengerparton is érdemes andalogni egy kicsit a naplementében. A kíváncsiak folytathatják az estét a Fermin Calberton utcán, ahol a legjobb bárok és éttermek találhatóak.

Negyedik nap: közös főzés egy Sociedadban
San Sebastian nem véletlenül a gasztronómia fellegvára: a friss baszk alapanyagok változatossága bárkit megihlet, és ha emellé tehetség és kreativitás is társul, garantált a siker. Így mi is az alapoknál kezdünk: egy szakács kíséretében a helyi piacra látogatunk, ahol megtanulhatjuk, hogy mi alapján válogatja össze a hozzávalókat. Amit megvettünk, el is készítünk egy Sociedadban. Hogy alakultak ki a Sociedadok? Úgy, hogy a férfiak el akartak rejtőzni az asszonyoktól. Béreltek egy konyhát, jobb esetben olyat, amihez borospince is tartozott, és a barátokkal közösen főztek, így szerezve egy tartalmas görbe estét maguknak. Ma már az asszonyok a vacsorára bemehetnek, de a főzés még mindig a férfiak dolga.

Ebéd buszra szállunk és Bilbaoba utazunk. A Las Siete Calles az 1400-as évekből származik. Egykoron mindössze ez a hét utca jelentette Bilbaot, mely vitathatatlanul a város legszínesebb része. A számos üzlet, vendéglő és remek pintxo bár mellett múzeumok, templomok és Európa legnagyobb fedett piaca, a Mercado de la Ribera is itt található.

Ötödik nap: viszlát Baszkföld!
A délelőttöt Bilbao további megismerésével töltjük. Kulturális és kulináris gazdagsága ellenére a legtöbb turista a Guggenheim Múzeum miatt érkezik Bilbaoba. Kétségtelenül a 20. század egyik leglátványosabb építészeti alkotása az ezüst pikkelyekkel fedett hajót formázó múzeum, mely Bilbao hajógyártási, kikötői múltjára és a tengernek, a baszkok életében betöltött szerepét szimbolizálja.
Miután megtöltöttük a bőröndjeinket a legjobb sajtokkal, sonkával, a Vizcayai-öbölből származó szardellával, borokkal és édességekkel, a repülőtérre megyünk, és Budapestre repülünk.

Az út során érintett UNESCO Világörökségi helyszínek:
San Millán Yuso és Suso apátságai

Fotók: Iñigo Ibisate/ Pixabay// KamranAydinov/ Freepik// Patricia Maine Degrave/ Pixabay// lizzybeth74/ Pixabay// Freepik/ Freepik// KarloKolumno/ Pixabay// Racool_Studio/ Freepik