A Cseh Svájc Nemzeti Park és a Cseh Paradicsom

Ötnapos hosszú hétvége Csehország nyugati részén, a Cseh Svájc Nemzeti Parkban és a Cseh Paradicsom vidékén.

A KéK Travel kiemelt ajánlata az 1000 út utazási iroda katalógusából.

Első nap: Budapest - Mladá Boleslav - Hrensko
Reggel 5:00 órakor indulunk autóbusszal Budapestről. Az M1-es autópályán utazva hagyjuk el Magyarországot, majd a Pozsony-Brno útvonalon, körülbelül nyolcórás utazás után érkezünk Mladá Boleslav városába. Az utazásunk első állomása a csehországi autógyártás központja, a Skoda autógyár otthona. 1895-ben egy apró Mladá Boleslav-i műhelyből gördült ki az első cseh motorkerékpár; azóta hatalmas fejlődésen ment keresztül az üzem, a márkanév és természetesen a járművek is, amik történetébe a Skoda Múzeumban kapunk alapos bepillantást. Délután érkezünk a Cseh Svájc Nemzeti Park területére, Hrensko településére, ahol egy négycsillagos hotelben lesz szállásunk három éjszakára. A szobák elfoglalása után megvacsorázhatunk a szálloda éttermében, majd lesétálhatunk az Elba partjára.

Második nap: Hrensko - Cseh Svájc Nemzeti Park - Hrensko
Csehország leglátványosabb nemzeti parkja, amelyet meghökkentő alakú sziklatornyok, meredek sziklafalak, mély völgyek, mesés kilátópontok és természetes sziklahidak jellemeznek. A nemzeti park egyaránt népszerű a német és cseh kirándulók körében, és mágnesként vonzza a túrázás, a sziklamászás, a rafting és a hegyikerékpározás szerelmeseit. Egész napos túrára indulunk a Cseh Svájc Nemzeti Park területén. Autóbusszal közelítjük meg a mai első kirándulásunk kiindulópontját, majd egy kilátópontokkal tarkított erdei ösvényen kapaszkodunk fel a nemzeti park leghíresebb természeti látnivalójához.

A Pravčická brána sziklakapu Közép-Európa legnagyobb sziklahídja, amely nem kevesebb, mint 26 méter hosszú és 16 méter magas. Mellette egy kis kastély áll, amiben a nemzeti park múzeuma, valamint egy étterem kapott helyet. Rövid szabadprogram után végig lefelé túrázva érjük el Hrensko települését, a szállásunk helyszínét, a Kamenice patak és az Elba torkolatát. Itt tartjuk az ebédszünetünket. A pihenő után a Kamenice-szurdok felfedezésére indulunk. Az egyre keskenyebbé váló szurdokban hamarosan elérjük azt a pontot, ahol a folyó miatt gyalog már nem mehetünk tovább. Ez az Edmund-szurdok, ahol hajókra szállunk, és csaknem egy kilométert utazunk az átlagosan 100 méteres magasságú sziklafalak között. A vadregényes hajóút végén ismét gyaloglás vár ránk egészen egy parkolóig, ahol az autóbuszunk várakozik ránk.

Harmadik nap: Hrensko - Königstein - Szász-Svájc Nemzeti Park - Hrensko
Ezen a napon Csehországból Németországba kirándulunk, a híres Szász Svájc Nemzeti Parkba. Az első látnivalónk Königstein hatalmas vára lesz, ahová körülbelül negyven perces gyalogtúrával jutunk fel. A várban rengeteg a látnivaló, ahogyan a várfalakról látható panoráma is elsőrangú. Miután alaposan megismerkedtünk Königstein várával, visszatérünk a hasonló nevű településre. A várlátogatás után rövid utazás következik az Elba mentén Oberrathen településére. Egy kis komppal átkelünk a folyón Niederrathen üdülőfaluba, ahonnan a Szász Svájc Nemzeti Park egyik leglátványosabb ösvénye, a Basteiweg indul.

Körülbelül 45 perc alatt érünk fel a Bástya-hegyre, ahol a sziklatornyok között egy gondosan kiépített, lépcsőkből és hidakból álló panorámaösvény vezet. Ezt végigjárva páratlan kilátásban lehet részünk az Elba és a környező sziklavidék irányába. Végigsétálunk a 76 méter hosszú Basteibrückén, azaz a Bástya-hídon, amely a Mardeltelle-völgy sziklatornyai között ível át, majd a kirándulás végén visszatérünk az Elba partjára.
A túra végén érdemes beülni Niederrathen valamelyik kellemes vendéglátóhelyére.
Délután utazunk vissza Csehországba, Hrensko településére.

Negyedik nap: Hrensko - Cseh Svájc Nemzeti Park - Jicin - Cseh Paradicsom - Jicin
Délelőtt egy rövid túrára indulunk a Cseh Svájc Nemzeti Park területén. A célunk az impozáns Rudolf kilátó, ahová függőleges homokkőtornyok közt vezető létrákon kapaszkodhatunk fel. A kilátó maga is egy meredek sziklaorom tetejére épült, így természetesen a lenyűgöző panoráma garantált.
A városka sokaknak talán az emlékezetes Rumcájsz mesefilmek színhelyeként lehet ismerős. Jicin a valóságban is elragadó kisváros, ezért teszünk egy rövid sétát a barokk árkádsorral díszített főtéren, megnézzük a Szent Jakab templomot, az érseki palotát, valamint a főtér különlegességét, a mesékből ismerős óratornyos Valdice kaput. A lenyűgöző sziklavidék (Cseh Paradicsom) az ország egyik legnépszerűbb kirándulóhelye.

A magashegység benyomását keltő homokkőtornyok valójában nem túlságosan magasak, mégis vadregényes és rendkívül változatos képet mutatnak. A sziklák anyaga homokkő, amit az erózió az évezredek alatt meghökkentő alakúvá formált. Először elfoglaljuk a szállásunkat egy Jicinhez közeli hotelben, majd egy rövid kirándulásra indulunk a Porladó-sziklákhoz, amiket még az itteni viszonyokhoz képest is különös változatosság és formagazdagság jellemez. Az útvonalunk magas sziklatornyok, mély szakadékok és keskeny sziklaszorosok között vezet, amiket meseszép fenyves vesz körbe.
A kirándulást követően elfoglaljuk a szállásunkat Jicinben.

Ötödik nap: Jicin - Morva-karszt - Budapest
Reggel elhagyjuk a szállásunkat és megkezdjük a hazautazást. Útközben megismerkedünk a Morva-karszt néhány természeti látnivalójával. Csehország középső vidéke, Morvaország főleg kulturális emlékekben bővelkedik, a Morva-karszt azonban kiemelkedő természeti látnivalója az országnak. Több mint 1100 barlang és kisebb-nagyobb szakadék található ezen a területen. Ezek közül mi a legnagyobb bejárható barlangot, a Punkva-cseppkőbarlangot ismerhetjük meg. Az egyórás látogatás egy szépen kiépített és kivilágított útvonalon zajlik, ahonnan megcsodálhatjuk a cseppköveket és láthatjuk az 1400 m magas Macocha-szakadékot. A látogatás végén csónakokkal jutunk ki a felszínre. Ezután egy keskeny szurdokból felkapaszkodunk a Macocha-szakadék tetejére, hogy felülről is megcsodálhassuk azt.

Fotók: ivabalk/ Pixabay// ivabalk/ Pixabay// Maksim Jus/ Pixabay// Kubajz/ Pixabay// ivabalk/ Pixabay// hhorakova/ Pixabay// Ronile/ Pixabay// Makalu/ Pixabay// Ronile/ Pixabay