Vadregényes tájakon, aranyásók nyomában (Észak-Kanada és Alaszka, 1. rész)

A KéK Travel kiemelt ajánlata az 1000 út utazási iroda katalógusából.

Skagway és Dawson City fából épített városai mai is őrzik a 19. század hangulatát, a beözönlő aranyásók és szerencsevadászok históriáit. Jack London nyomain járva, sőt: egykori házában üldögélve próbáljuk megidézni A vadon szava és az Aranyásók Alaszkában világát.

Első és második nap: Budapest - Seattle - Juneau
Indulás menetrendszerinti járattal, majd átszállás Seattle-ben. Késő este érkezünk meg Juneauba, Alaszka fővárosába.

Második nap: Juneau
Juneau az USA egyetlen tagállami fővárosa, ami kizárólag hajón vagy repülővel közelíthető meg, miután minden oldalról áthatolhatatlan jégmezők veszik körbe. Érkezésünk másnapján sétát teszünk a viktoriánus óvárosban; Juneau-ban sosem pusztított tűzvész, így eredeti állapotban maradtak meg az 1880-as évek kocsmái, aranybeváltó üzletei, templomai. Barangolás közben megnézzük a South Franklin Street történelmi negyedet, a State Capitolt és a Szent Mihail orosz ortodox templomot. Ezt követően az Alaszka Állami Múzeum felé vesszük az irányt, ahol megtekintjük az indián és orosz idők tárlatait. Kora délutáni utazunk el a város felett uralkodó Mendenhall gleccser látogatóközpontjába, majd túrát teszünk a gleccser nyelvéhez, ameddig a hordalék-és jég viszonyok megengedik. Koraesti szabadprogram a kikötőben.

Harmadik nap: Inside Passage - Skagway
Kora reggel utazunk az Auke Bay Ferry Terminal kikötőjébe. Hajón indulunk tovább északra az Inside Passage egyik legszebb szakaszán. A hétórás hajóút során feltárul Észak-Amerika legszebb fjordjainak világa, a párába burkolózott, méregzöld fenyvesek, az érintetlen szigetek, a gazdag állatvilág (szerencsés esetben fókákat és tengeri vidrákat is megfigyelhetünk a fedélzetről). Elhaladunk a Sullivan-sziget partjainál, majd a Kakuhan-lánc gleccserei alatt, majd elérjük a Chilkat-félszigetet és a Meade gleccser hordalékdeltáját (ezek mind látványos fotótémák).
Úti célunk a Chilkoot-öböl legészakibb zuga, Skagway, a nagy amerikai aranyláz tökéletes épségben fennmaradt városa. Innen indult a híres-hírhedt Whitepass Ösvény, amelynek aranyásók tízezrei vágtak neki egykoron a gyors vagyonosodás reményében. Ez az út vezetett Klondike legendás aranymezőihez, melynek köszönhetően Skagway városa fontos csomóponttá vált: 1897-ban a város alig három hónap alatt nőtt ki a semmiből, és duzzadt 20 000 fős településsé.

Negyedik nap: Skagway
Látogatás teszünk néhány aranyüzletben, majd az Öreg Városháza múzeumában, ahol megismerkedhetünk az őshonos óceán menti indián törzsek életével. Megtekintjük az Arctic Brotherhood aranybeváltót megtekintése, illetve a híres Red Onoin Saloont. Látogatás teszünk Sopy Smith néhai kocsma-üzletközpontjában, majd szabadidő, vásárlási lehetőség és pihenő következik.

Ötödik nap: White Pass & Yukon Route Railway
Séta az 1900-ban épített White Pass & Yukon vasút állomására. 12:30-kor indulunk el a világ egyik legfestőibb vasútvonalán a kanadai határra. A tengerszintről induló vasút 1000 méteres magasságig kanyarog a Parti-hegyláncba robbantott, keskeny nyomtávú pályán, elképesztő panorámákkal a végtelen északi vadonra. A vonatozás hossza 45 kilométer, a célállomás Fraser, a kanadai határváros. Itt buszra szállunk át, majd belépünk Yukon Tartományba (Kanada). Utazás a Klondike Higway főúton Whitehorse-ba, Yukon fővárosába, a végtelen Észak-Kanada kapujába.

Hatodik nap: Whitehorse
Reggeli séta a Yukon partján, közben megismerkedünk a Dunánál háromszor nagyobb vízhozamú, 3 200 kilométer hosszú óriásfolyam természet- és vízrajzával. Elsétálunk a Hanson Street tetejére, ahonnan belátható az egész város, majd a Mac Bride Múzeumban térünk be, ahol állandó kiállítás meséli el az aranyláz történetét.
Ezután megnézzük az SS Klondike lapátkerekes hajót, majd ellátogatunk az Old Log Church Múzeumba, a világ egyetlen rönkfából épült katedrálisába. Ezt követi egy könnyű túra a Grey Mountain-hegy oldalában, majd megnézzük a Yukon fából kiépített sétányát, az ódon faházakkal keretezett utcákat.

Hetedik nap: Klondike Higway
Reggel indulunk északra a Klondike főúton, áthaladva a Chugach- és St. Elias hegységen. A Nordenskjöld vadvédelmi övezet mellett elhaladva, szerencsés esetben lehetőségünk lesz nagyvadak fotózására is. Kis időre megállunk Carmacks településén, ahol a Nördenskjöld folyó a Yukonba ömlik. Folytatjuk az utunkat a Yukon partján Pelly Crossing irányába, rövid fényképszünetekkel. Késő délután érkezünk meg a Klondike partjára, este pedig elérjük Dawson Cityt.

Fotók: barni b/ Pixabay// Michelle Maria/ Pixabay// skeeze/ Pixabay// Pat Josse/ Pixabay// Andrew Becks/ Pixabay// McGimp/ Pixabay// Rush4/ Pixabay